דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גמר עידן, הנשיאה ביניש - עם ביטול חוק טל 

מאת    [ 04/03/2012 ]

מילים במאמר: 778   [ נצפה 2621 פעמים ]

שני פסקי הדין האחרונים של הנשיאה ביניש, ביטול חוק טל וביטול העיוותים שבחוק הבטחת הכנסה. סיום רועש, לקריירה עשירה ומוצלחת לנשיאה ביניש.

אבל, אסור להסתנוור. ליד הצלחות ומעשים נועזים, היו גם החלטות שנויות במחלוקת והתנהלות מעוררת ויכוחים פוליטיים ומשפטיים.

הנשיאה ביניש – היתה שומרת נאמנה של "מצודת ברק" בעליון, אך היתה חסרה את הברק וההילה של הפרופסור.

 

* מאת: עו"ד אברהם פכטר

 

אפשר לתאר ולצייר את הנשיאה ביניש – כהעתק חיוור חסר ההילה של פרופ' ברק, הנשיא אותו היא ירשה, על האג'נדה המשפטית שלו ועל מלחמתו לעצמאות בית המשפט העליון, לפי תפיסתו ועמדותיו האישיות.

הקריירה של ביניש, לאורך כל השנים בפרקליטות המדינה, היתה רצופה, אתגרים והצלחות שאסור ואי אפשר להתעלם מהן.

ממאות הופעות והחלטות שיפוטיות ומנהליות בכל תפקידיה, כמנהל מח' הבג"צים ובמיוחד בתפקידה המשמעותי והמשפיע כפרקליטת המדינה, יזכרו לה תמיד את עמדתה האמיצה והבלתי מתפשרת בפרשת קו-300, שהעמידה סטנדרטים חדשים, בתחום החקירות של גופים מוסדיים ממלכתיים חזקים כמו השב"כ.

מאז פרשת קו-300 ממנו ניצל בנס האלוף יצחק מרדכי, ונחשפה ההטעיה, המריחה כניסיון השתקה במסגרת התנהלות ראשי השב"כ – היחידה שינתה פניה ולא חזרה לתקופה"הישנה" של "חברינו" המשאירים את הכביסה "המלוכלכת" בבית.

אפשר לומר בוודאות – שהביקורת החיצונית על השב"כ, המוסד, המשטרה, הפרקליטות, החלה מתקופה זו ואילך, ואיש לא ייקח מדורית ביניש את תחילת הנעת המהלך המשפטי,ציבורי, חיוני זה מהרזומה שלה.

בחגיגות הפרישה ובנאומים – הדגישו בצדק את ההישגים, ההחלטות האמיצות, כמו שתי ההחלטות האחרונות, אותן כתבה, ביטול חוק טל – וביטול העיוותים במסגרת חוק להבטחת הכנסה המוזכרים לעיל.

אבל, לא יהיה זה שלם ואובייקטיבי – שלא להזכיר באותה נשימה את הנקודות האירועים וההחלטות שעוררו מחלוקות ציבוריות ומשפטיות וביניהן אף שגויות, לא רק משפטיות אלא גם חברתיות וציבוריות.

אבל, אל דאגה, גם הנשיא פרופ' ברק, שהיה לדעת רבים עילוי משפטי, טעה לא פעם וקבע הלכות שמעוררות מחלוקת עד ימים אלה. שהרי – הוא סבל מאותה "תסמונת מחוננים",שחושבים שהם יודעים הכל, יותר טוב מאחרים ובמיוחד "מה טוב לחברה ולמדינה".

התנגדותה של הנשיאה ביניש למינויה של פרופ' נילי כהן לעליון, כמו התנגדותו של פרופ' ברק למינויה של פרופ' גביזון – אינן עומדות במבחן ההיגיון הציבורי שוויוני, ערכי של המינויים לעליון.

ההתנגדות למינוי פרופ' גביזון – בטענה שיש לה אג'נדה משפטית, היתה תמוהה במהותה ובערכיותה שהרי פרופ' ברק היה בעל אג'נדה ברורה, חדה, אותה הפיץ ברבים בכתובים ובהרצאות.

פסקי הדין שהיו בתקופת נשיאותה – כמו בג"צ ג'נין-ג'נין, בג"צ חוק האזרחות והערעור של אילנה דיין – לדעתי שגויים, לא מוסיפים כבוד לממסד במיוחד לאור העובדה, שהם מעמידים את העקרונות המשפטיים האוניברסאליים מעל כבוד המדינה, ביטחונה, אזרחיה וצרכיה.

יש תקופות בהיסטוריה של אומה שבה לא צריך להיות "אור לגויים" בתחום המשפט אלא "אור לעם היושב בציון", לתת עליונות לביטחונו, לצדקת דרכו והגנה על אזרחיו. פסקי דין אלה – לא עשו זאת וחבל.ועל כך, ראה מאמרי בנושא זה, כמפורט בהערות.

ביטול חוק טל והשלכותיו

אין מחלוקת משפטית שמבחינה עקרונית, חוק טל במתכונתו הנוכחית, לא מילא את ייעודו, ועל אף הדחיות הרבות שקיבל וההזדמנויות שנתנו לו, לתקן את עצמו כדי למלא ולו חלק ממטרותיו – נכשל.

על רקע זה – ביטולו היה מוצדק וצפוי.

עם ביטול החוק – אנו חוזרים חזרה למשבצת א' ושואלים מה הפתרון?

ברור לכולנו – שהפתרון לא נמצא בחוקים ולא בתקנות.

בג"צ יכול לבטל חוק – הוא לא יכול לבטל אמונה ודרך חיים. ביטול החוק – יכול להכניס את "החרדים", למומנטום שלילי, תוך ליבון היצרים ומוטיבציה להוכיח לחילוניים, את עליונות התורה ולימודה, מאבק שהוא מסוכן למדי לחברה הישראלית.

האם גיוס של 40.000-50.000 – אברכים בכפייה לצה"ל הוא מעשי. בוודאי שלא, לא הגיוני, לא מעשי, לא רצוי ולא מועיל.

גם "החרדים", כפי שקרויים על ידנו – אינם מקשה אחת. יש להבדיל בין אנשי ש"ס, לבין יהדות התורה/דגל התורה, לבין אנשי נטורי קרתא וספחיהם או קרובים דומים להם – הדומים יותר לכת "האמישים" בארה"ב, החיים במדינה סופר מודרנית ואלקטרונית – במושגים של 150-100 שנה לאחור, בלבוש, מנהגים ותפיסת עולם.

קבוצות קיצוניות בדלניות אלה – צריך להוציא מהקונצנזוס והמשוואה לפתרון, אין כל סיכוי להגיע אליהם להידבר איתם, או לשכנע אותם.

לגבי היתר – הקרויים "חרדים לייט" – או חרדים שניתן להגיע להבנה, יש ללכת בדרכים אחרות, יצירתיות לטובת שני המגזרים.

לדעתי הצנועה – הפתרון אולי בהסדר, לפיו הממשלה תודיע לשר ישי ומנהיגי הציבור הדתי – כי העזרה הממשלתית, בצורת תמיכה, מענקים, תשלומים, תינתן רק לאלה מבין האברכים, שילכו לעבוד או לשירות לאומי או אזרחי בקהילותיהם.

הסדר זה נכון גם לגבי המגזר הערבי – שם ניסו להפעילו אך המנהיגות הערבית פסלה אותו בטענה של שת"פ עם הממשלה.

באשר למגזר הערבי – צריך להבהיר להם, חד משמעית, שאין לקבל דרישתם לשוויון אזרחי ללא שוויון בנטל אזרחי מצידם. הכוונה – לשירות לאומי/אזרחי, במגזר הערבי –מתנ"סים, קופ"ח, מרפאות ובתי חולים.

ירצו – יאכלו, לא ירצו – יש לכך תוצאות.

אותו עקרון יש להפעיל גם לגבי המגזר הדתי. בהתייעצות ובשיתוף עם מנהיגי היהדות הדתית בממשלה ומחוצה לה – יש לקבוע מכסת "עילויים", לומדי תורה שתורתם, אמונתם –שיקבלו פטור. יש לקבוע מספר של 1500-1000 לומדי תורה בעלי זכות לפטור ולא יותר מכך.

אברכים שתורתם אמונתם – רק הם ייהנו מפטור ועזרה ממשלתית. כל היתר, רק אם ילכו לעבוד או לשירות לאומי/אזרחי בקהילותיהם, נשים וגברים כאחד.

אני מניח שזה לא פשוט, זה לא בהישג יד – מיידי, אך לדעתי התעקשות ותקיפות יכולים להביא לפתרון, בהסכמה גם אם הוא לא מושלם.

ולכן מסקנתי שכל אלה שחגגו ועלזו עם ביטול חוק טל, השמחה היתה מקורית, אך מוקדמת ומוגזמת.

ולסיכום סיפור חסידי עם מוסר השכל מעשי – יהודי חרדי, בעל בעמיו, כשהיה על ערש דוואי, אסף את כל בניו ובני משפחתו הקרובים ואמר להם: ילדים יקרים, אני האמנתי כל חיי,שהמשיח יגיע כשאני עדיין בין החיים. אך נראה לי שזה לא יקרה – אבל יתכן שזה יקרה בתקופת חייכם. ואז – כשהמשיח יגיע, כל העולם יהיה אוקיינוס אחד גדול וסוער. עלהאוקיינוס יהיו שני גשרים, אחד מעץ ואחד מברזל. על גשר העץ ילכו הצדיקים וישרי הדרך ויעברו לצד השני, לגן עדן עלי אדמות.

ואילו על גשר הברזל – יצעדו כל הרשעים האפיקורסים והלא מאמינים – והוא יתמוטט והם יצללו לתהום.

אך ילדי היקרים – ליתר ביטחון, אני ממליץ תלכו על גשר הברזל.

אם הבנתם את זה – זאת התורה על רגל אחת.

הערות:

ראה מאמרי הבאים:

1. חוק האזרחות – חומת מגן משפטית.

2. הפרומו אשם – הזיכוי לאילנה דיין.

3. בג"צ ג'נין ג'נין – כתם בפסיקה.

4. חוק טל – דת ופוליטיקה.

 

 

 

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב